Rajasthan, woestijnsteden - Reisverslag uit Jodhpur, India van Heleen - WaarBenJij.nu Rajasthan, woestijnsteden - Reisverslag uit Jodhpur, India van Heleen - WaarBenJij.nu

Rajasthan, woestijnsteden

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

10 December 2013 | India, Jodhpur

9 december 2013, Jaisalmer, Rajasthan, Noord-India.
Lieve leute,
Een week na het verlaten van de Nederlandse bodem is het tijd voor een update! En we hebben alweer de nodige kilometers afgelegd, dingen gezien en dingen meegemaakt.
Na een voorspoedige maar lange reis kwamen we vroeg in de ochtend aan in Delhi (4.5u later dan in Nederland). We hadden gelukkig een transfer geregeld, dus we konden meteen in een busje stappen! Een vrolijke maar erg luidruchtige Indier op de vroege ochtend (ja ik weet wat jullie denken : ‘’moet je horen wie het zegt’’ !) nam ons mee het reurige Delhi in. We keken natuurlijk onze ogen uit. Overal verkeer, alleen maar getoeter en onwijs veel mensen op straat, wauw wat een land! Toen we bij het hostel aankwamen konden we gelukkig meteen in onze kamer, en besloten we om twee uurtjes te slapen, om zo de jetlag toch te killen. Dat is ons wonderbaarlijk snel gelukt, na 1 dag zaten we in het ritme. De cultuurshock was er natuurlijk wel, maar lang niet zo erg als gedacht. Door alle (en toch ook vrij negatief getinte) verhalen over India word je onbewust toch een beetje bang. Als je al eens in Azie bent geweest: nergens voor nodig! Ik vond Delhi qua stad niet onder doen voor Bangkok of Phon Penh. Als vrouw moet je natuurlijk wel een beetje oppassen. Twee jonge blonde meiden trekken wel veel bekijks. Daarom hebben we ook besloten het eerste gedeelte van de reis, naar de provincie Rajasthan, met een chauffeur te reizen. Een hele aardige, al wat oudere man, genaamd Anil.
Anil heeft ons de eerste dag van de rit meegenomen naar zijn familie, op 2 uur rijden van Delhi. We hebben daar heerlijk ontbeten en gezellig gekletst met zijn twee dochters. Natuurlijk was het groot nieuws: twee blanken in het dorp, en moesten alle neefjes, nichtjes, ooms, tantes en aanhang even komen kijken, een gezellige boel dus! Dat gebeurt hier overigens vaker: in Delhi hebben we op 1 dag wel 25 fotoverzoeken gehad. Gezinnen met kinderen worden geaccepteerd, evenals groepen vrouwen, die weglopen met jonge blanke meiden natuurlijk. Jonge mannen kun je beter mijden, dus voor hen geen foto ;).
Het eerste grotere stadje waar we kwamen was Bikaner. Hier heb je een mooi fort, maar vooral een fantastische en typisch Indiase oude stad (binnen de muren). De stad kenmerkt zich door de zogenoemde ‘’havelis’’. Oude gebouwen met een hele grote deur en binnenplaats, om vroeger de kamelen en olifanten te kunnen herbergen. Het gezin waar we bij sliepen (Shanti Guesthouse, grote aanrader !!) heeft ons rondgeleid, leuke dingen verteld en ons een echte sfeerimpressie gegeven. Ook vertelde hij best persoonlijk over huwelijken, en dat ‘’love marriages’’ zeldzaam zijn. In India is het gewoonte om uitgehuwelijkt te worden, en dat zorgt toch voor veel ellende. We zijn vervolgens achterop de scooter bij Goeri gegaan, en dat is toch wel heel tof! Het verkeer is enorm chaotisch, maar wel heel leuk!
Nu zijn we in Jaisalmer, een woestijnstad in de buurt van Pakistan. Ontzettend mooi is het hier. We hebben een heel leuk hostel in het fort zelf. Heel veel smalle en sfeervolle straatjes met prachtige tempels en winkeltjes. Iedereen is erg vriendelijk, en omdat dit wel een toeristenplek is zijn ze wel gewend aan ons, dat is mooi! Gisteren hebben we een kamelensafari gedaan, onwijs tof. Eerst twee uur op een kameel door de woestijn, vervolgens lekker gegeten en gekeken naar een traditionele Indiase dans, vervolgens zijn we met bedden en karren de woestijn ingegaan, en hebben we geslapen onder een heldere sterrenhemel, onvergetelijk moment!
Foto’s blijf ik jullie helaas nog schuldig, middeleeuwse computers waar foto’s uploaden lastig is.

Nu op naar Jodhpur, de blauwe stad, waar we weer heel veel leuke dingen zullen gaan doen, binnenkort meer nieuws.
Tot snel!

• 10 December 2013 - 12:42

Saskia:

Heey heleen! Wat leuk om je eerste verhaal te lezen! Welke landen ga je allemaal langs? Ik ben nu alweer 8,5 maand aan t reizen en geloof me de tijd gaat sneller dan je denkt! Geniet bolop van.alles wat je ziet, doet en meemaakt!! Voor je t weet is t voorbij.. Save travel, enjoy and take care! Groetjes sas

• 10 December 2013 - 16:30

Julia:

Helenaaaa, wat nice! Ben heel benieuwd naar de foto's! Slapen in de woestijn onder een sterrenhemel, klinkt fantastisch! Alweer zoveel meegemaakt in een weekje! Jaloers! xxxx lafjoe

• 12 December 2013 - 10:55

Rob En Els Van Heerde:

Hallo Heleen,

Wat een leuk eerste verslag! Wat hebben jullie al weer veel meegemaakt .
    Een goede reis en nog heel veel plezier toegewenst.

Groet,oma Els en opa Rob.

• 12 December 2013 - 14:36

Renee:

Je kunt mooi vertellen heleen!! Volgens mij heb je dat niet van een vreemde? Ik kijk uit naar het vervolg. Veel plezier voor de komende tijd.

• 12 December 2013 - 17:28

Marijke En Pim Huurdeman:

Hoi Heleen,

Wat een mooie verhalen al na een week en inmiddels ook nog mooie foto's!
    Het klinkt heel erg goed en het lijkt me een pittig programma.
    Ga zo voort en geniet ervan!
    groetjes Pim en Marijke

• 14 December 2013 - 11:35

Maris En Marcel:

Wat fijn dat jullie al zo snel het naar je zin hebben! geweldig om jullie verhalen te lezen en wat een mooie foto's staan er al op.
    Kus mam