Counting in weeks - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Heleen - WaarBenJij.nu Counting in weeks - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Heleen - WaarBenJij.nu

Counting in weeks

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

24 Mei 2014 | Myanmar, Nyaungshwe

Lieve mensies,

Hierbij waarschijnlijk mijn (een na) laatste verslag vanuit Azië. Alle gebruikte Lonely Planets verdwijnen zo langzamerhand onderin de backpack, wat helaas toch een beetje het einde van onze trip betekent. Momenteel zijn we in het mooie en relatief ontoeristische Myanmar. Om precies te zijn bij het Inle Lake, een gigantisch meer omringd door bergen, waar we over een paar dagen gaan hiken. Vandaag zijn we in een bootje het hele meer overgevaren en hebben we genoten van prachtige uitzichten, monestrys, weverijen op palen en hele mooie natuur! We zijn een week geleden gestart vanuit Yangon, waar we eerst nog een paar dagen zijn geweest en een hele mooie tempel hebben bezocht, en een talenschool waar we engels hebben gegeven aan zeer leergierige Burmezen, mega tof! Ze wilden alles weten over Nederland, mijn vrienden, mijn vriendje(schandalig dat ik niet met hem getrouwd ben) en natuurlijk veel fotos zien('your boyfriend is handsome and hairy' & 'your sister has red hair?!').

Vervolgens zijn we naar Bagan vertrokken en zijn we op elektrische fietsen (inclusief rallys met locals) door ern supermooi tempelcomplex gereden. Hier staan eeuwenoude tempels die net op allemaal kleine kasteeltjes lijken.

Ik zag dat het laatste verslag vanuit Sapa is geschreven, en ik zou het fabtastische Vietnam tekort doen daar niet ook nog even over te verrtellen. Na India is Vietnam wel mijn favoriete land geworden. De gevarieerdheid van het land maakt het echt geweldig! Bergdorpen, pittoreske stadjes, metropolen, strand en nog veel meer maken het echt perfect! Mij is vooral Hoi An bijgebleven, een oud koloniaal stadje met prachtige huisjes en hele sfeervolle straatjes en eettentjes. Ook het War Museum in Saigon( over de Vietnam oorlog) heeft me erg geraakt. Daarnaast zijn we in Saigon de beste man Huib weer tegen het lijf gelopen, en daarmee zijn we naar Cambodja gegaan.

Vanuit Saigon zijn we in een dag naar Sihanoukville, en daarna naar koh rong gereisd. Koh rong is een heel tof eiland in zuid cambodja. Omdat cars en ik het wel weer tijd vonden voor strand zijn we daar lekker een week gaan chillen. Huib en rutger water er ook en in de uiterst gezellige coco bar hebben we superveel toffe mensen ontmoet die tijdelijk werken op het eiland! Na een week hoogtepunten zijn we naar Phno, Penh gegaan en zijn maar het heftige prison en killing fields geweest. Zoiets lugubers heb iii niet eerder gezien, een plek waar velen cambodjanen hun laatste minuten in doodsangst hebben doorgebracht en onder het pol pot regime zijn gedood. Na ieder regenseizoen komen er nog steeds botten omhoog uit de grond van overledenen.

Na Phnom Penh zijn we naar Angkor Wat geweest en hebben daar wat dagen doorgebracht en lekker door de tempels gezworven, geshopt en met onze voeten in bakken met vissen gezeten( DE HAAI ZWEMT NU NAAR JOU VOETEN AAAAAH).

Een paar dagen later waren we terug in Bangkok, waar het aanzienlijk rustiger was dan twee maanden eerder, vanwege de protesten. Om de stad nou echt gevaarlijk te noemen is nogal overdreven, het enige wat je ziet zijn wegversperringen en in het toeristisch stuk is niets aan de hand. In bkk hebben we ons visum voor myanmar geregeld, en voorderest geshopt en gemeet met oude friends Imke(ontmoet in cambodja) en shirley(lang geleden ontmoet in Nederhorst den Berg haha)!

Na Myanmar gaan we nog twee weken naar de zuidelijke eilanden in Thailand om de beruchte half moon party mee te pakken( he, je kunt Thailand niet verlaten zonder daar geweest te zijn). Daarnaast gaan we vooral tot bezinning komen, onze reis reflecteren en ons voorbereiden op het normale leven, dat toch echt dichterbij komt.

Maat voor nu nog niet zo zwaar op de hand mensen, we gaan van onze laatste weken net zulke mooie maken als de 27 weken hiervoor!

Loooove en tot snel maar weer!

X heleen

• 24 Mei 2014 - 16:22

Anke:

Kussie! Blijven genieten kleintje

• 24 Mei 2014 - 19:53

Pim Huurdeman:

Ha Heleen,

Wat een mooi verslag weer! Het lijkt of er geen einde komt aan deze prachtige reis. Als ik jouw verslagen lees, krijg ik zin om ook eens die kant op te gaan, hoewel ik dat nooit van plan was! " ik heb genoeg aan Europa" lijkt niet meer te gelden! Over Europa gesproken , we zitten nu in Rome (2 weken), en daar valt ook veel te beleven hoor! Je raakt niet uitgekeken op alle musea, kerken, pleinen en straten. Als jij en Thijs er weer tijd voor hebben, moeten jullie absoluut een keer naar Rome gaan. Thijs kent de stad vrij goed. Hij is er met school geweest en we zijn er mrt Chiel en Thijs ook een week geweest. Als je weer terug bent moet je naar de film La Grande Belezza, een recente en fantastische film over Rome.
    Lieve Heleen, geniet van de laatste weken van je reis. We hopen je gauw weer te zien!

Marijke enPim