Special Guest Daphne in Laos! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Heleen - WaarBenJij.nu Special Guest Daphne in Laos! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Heleen - WaarBenJij.nu

Special Guest Daphne in Laos!

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

12 April 2014 | Vietnam, Sa Pá

Dames & Heren,

4,5 months down, 2 more to go! De tijd vliegt echt in het buitenland! Momenteel bevinden we ons in Sapa, een heel leuk bergplaatsje tussen de rijstvelden in het Noordwesten van Vietnam. Sapa en omgeving staat bekend om zijn prachtige rijstvelden en bergdorpjes. Wij hebben de afgelopen twee dagen scooters gehuurd en vanaf de bochtige bergwegen de allermooiste uitzichten ooit mogen ervaren. Vanaf de afgrond heb je een adembenemend uitzicht over de bergketen en de rijstvelden (foto's volgen op Facebook).

Maar de afgelopen weken waren ook absoluut een hoogtepunt van de reis. Op 25 maart hebben we Daphne opgehaald van het vliegveld in Chiang Mai, voor een onvergetelijke twee weken Laos! Natuurlijk mega zenuwachtig om Daph weer te zien na 3,5 maanden! dus sochtends vertrokken Carlijn, Rutger (onze medereiziger sinds een aantal weken) en ik naar het vliegveld. We hadden ons goed gestationeerd voor de uitgang en stonden er helemaal klaar voor: besluipt madame ons gewoon van achteren vanuit een andere uitgang haha, die hadden we even niet aan zien komen! Dolblij om Daphne weer te zien natuurlijk!!

Vervolgens zijn we naar het hostel gegaan om onze tassen te droppen, en hebben we de rest van de middag lekker in de tuin van het hostel aan het zwembad gelegen, ultiem relax dagje en alle tijd om effe bij te kletsen! De dag erna zijn we naar een tempel geweest, hebben we een kookcursus gedaan en zijn we geeindigd bij een bokswedstrijd waar de Nederlandse Thijs even zijn kunsten mocht vertonen.

De dag erna zijn we naar de grensplaats Huay Xai gereisd en zijn we met de slowboat naar Laos gegaan. Dag 1 was echt gekkenhuis, wij mochten van geluk spreken dat we stoelen hadden, want er waren veel te veel tickets verkocht voor de boot, dus sommige mensen mochten acht uur lang op de grond vertoeven. De tweede dag was gelukkig een stuk beter, toen hadden we een boot met een tafel in het midden en zaten we een stuk prettiger!

Aangekomen in Luang na een lange reis hebben we een chill hostel gevonden en daarna weer gemeet met Rutger, Adam en Ben, die we vanaf Chiang Mai overal tegen zijn gekomen. In Luang Prabang hebben we een paar hele toffe dagen gehad, naar een lokaal zwembad geweest, ons uitgeleefd op de nightmarket en als hoogtepunt toch wel het bezoek aan de Kungsi Watervallen. Dit is ongeveer de meest idyllische plek op aarde met allemaal watervallen en helderblauwe poeltjes om lekker in te zwemmen. Hier hebben we de hele dag lekker de toerist uitgehangen, foto's gemaakt en gerelaxt.

Na Luang vertrokken we naar het altijd gezellige Vang Vieng, zegmaar gerust het Chersonissos van Azie. Vang Vieng staat bekend om het zogenoemde tuben: in een rubberen band daal je de rivier af, en onderweg word je bij kroegen aan het water naar binnen gehengeld om allerlei alcoholische versnaperingen te nuttigen (op onze staat aan het eind van de dag gaan we niet in!). Dit was echt een van de leukste dagen ooit! Je meet allemaal mensen, doet samen drankspelletjes en je staat lekker in de zon te dansen in bikini, het gaf mij het gevoel van een festival in Amsterdam hartje zomer, top dus! Omdat het in Laos nog droogseizoen is was de rivier op zijn zachts gezegd ondiep. Soms liep je met zijn allen vast op de rotsen met band en al, en mocht je jezelf lospeuteren en een stukkie lopen, wat voor hilarische taferelen zorgde.

De dag erna was iedereen nogal katerig, en zijn we in de middag naar de Blue Lagoon gegaan. Daar hebben we lekker gezwommen, boekje gelezen en vooral uitgerust! Rond een uur of 4 was het tijd om te gaan, want de lucht werd wel heel donker. In de tuktuk terug kwam er een monsoon over ons heen waar je 'u' tegen zegt. Regen en hevige windstoten dus!

De laatste dag in Vang Vieng besloot Carlijn nog een dagje te gaan tuben met Ben en Adam, en Rutger, Daphne en ik hebben scootertjes gehuurd en zijn de grotten in de omgeving gaan verkennen. De eerste grot was zo ontzettend smal, dat we er eigenlijk amper doorheen pasten (zelfs ik niet, dan hebben we het wel over vrij smalle omvang ;p). Ook zeer af te raden voor mensen met claustrofobie haha! Er stond bij de grot dat je er kon zwemmen, maar toen we het zwembadje zagen, midden in de pikdonkere grot waar je je kont niet kan keren, hebben we dat toch maar gelaten. Het water was vrij steil naar beneden, erin springen was wel te doen geweest, eruit komen is een tweede verhaal, dus daar hebben we ons niet aan gewaagd. De andere grot was bij de Blue Lagoon en ook heel mooi!

Die laatste avond zijn Daphne, Adam en ik nog naar de jungleparty iets buiten Vang Vieng geweest. Het regende verschrikkelijk en we twijfelden of we nog wilden gaan, totdat Daphne een overvolle tuktuk aanhield, op de achterkant sprong en verdwenen was. Omdat Adam en ik geen idee hadden waar ze naartoe was op die tuktuk, gokte we het erop en zijn we ook maar naar de jungleparty gegaan, waar we dr gelukkig terugvonden. Het was een topfeestje, ik heb het alleen wel moeten bekopen met een lelijke verkoudheid, maar dat was het zeker waard!

Na niet al te veel slaap was het de ochtend erna tijd om te vertrekken naar Vientiane, waar vanuit Carlijn en ik die avond naar Hanoi vlogen. Daphne is een dag later naar Amsterdam teruggegaan.

Hanoi was ook fantastisch. Daphne was nog amper terug in Nederland of ik zat alweer met een ander zeer berucht Amsterdams figuur aan het bier: Huib Geven! De lieve man heeft twee dagen op ons gewacht in Hanoi! Hanoi zelf is echt een levendige stad met heel veel winkeltjes. De tweede dag zijn we naar de Hoa Lo prison geweest. Hier werden Vietnamese opstandelingen in de Franse koloniale tijd gevangengehouden en gemarteld. We hebben ook een aloude Guillotine in het echt gezien, heel indrukwekkend.

Nou dit was een lang verhaal, daar moeten jullie het de komende tijd mee doen! Lieve Daph, duizendmaal dank dat je naar de andere kant van de wereld bent gevlogen om me te zien, deze herinnering zal ik altijd bij me dragen!

doedoeeeeeei! xx

• 18 April 2014 - 12:58